PENGENALAN

Hari raya haji dikaitkan dengan ibadah haji. Dalam Islam ia disebut Aidil Adha atau Hari Raya Qurban. Pada hari tersebut, umat Islam digalakkan mengadakan sembelihan qurban. Ini bermakna orang yang mengerjakan haji mahupun tidak digalakkan melakukan ibadah qurban. Qurban bermaksud menyembelih binatang ternakan (al-an’am) pada 10,11,12 Dzulhijjah.

Manakala ibadah aqiqah adalah menyembelih binatang ternakan (al-an’am) sempena menyambut kelahiran bayi sebagai tanda syukur atas kelahiran tersebut.

Kedua-dua ibadah ini adalah sama dari segi pensyariaatannya iaitu penyembelihan binatang ternakan dengan tujuan mendekatkan diri kepada Allah, manakala yang membezakan antara keduanya pula ialah dari segi konsep. Ibadah qurban adalah sebagai lambang kesucian dan ketaatan Nabi Ibrahim a.s dan anaknya Nabi Ismail a.s terhadap Allah S.W.T, manakala aqiqah pula adalah lambang kesyukuran dan penebusan kerana kelahiran bayi menyembelih binatang (al- an-a’m) dengan tujuan mendekatkan diri kepada Allah.

Dalam bidang pendidikan, kedua-dua tajuk ini dimasukkan dalam salibus matapelajaran Pendidikan Islam di sekolah dalam pelajaran 15 dan 16 bahagian ibadat Tingkatan Empat. Kedua-dua tajuk ini perlu dijelaskan dengan mendalam pada para pelajar supaya mereka faham konsep sebenar kedua-duanya, hukum perlaksanaanya, syarat sah keduanya serta persamaan dan perbezaan antara kedunya. Disebabkan hal ini maka saya telah menggabungkan kedua-dua tajuk berkenaan di dalam laman pegajaran ini dengan harapan maklumat yang sedikit ini mampu membantu para pendidik sebagai penyediaan bahan pengajaran serta pemahaman para pelajar/pelayar.



Berikut dinyatakan sama contoh bahan pengajaran yang boleh digunakan bagi tajuk ini:

---> Untuk contoh format rancangan mengajar sila klik di sini
---> Untuk meng"upload" nota berkaitan qurban sila klik download
---> Untuk meng"upload" nota berkaitan aqiqah sila klik download

PANDUAN PEMAHAMAN ANDA

CARA PENYEMBELIHAN

Cara penyembelihan binatang qurban mahupun aqiqah adalah sama iaitu dengan memenuhi syarat-syarat penyembelihan yang telah ditentukan oleh syara' iaitu:

(1). Memotong hingga putus kesemua halqum dan mari’ binatang itu dengan alat yang tajam seperti pisau. (bukan tulang atau kuku):

Halqum: Tempat keluar masuk nafas
Mari' : Tempat laluan makanan yg terletak di bawah halqum

(2). Wajib bagi orang yg menyembelih itu memotong keseluruhan halqum dan mari’. Jika ditinggalkan sebahagiannya iaitu belum putus dan mati binatang tersebut di dalam keadaan yg demikian, maka tidak sempurna penyembelihan dan ia dikira BANGKAI. Begitu juga jika telah berhenti gerak binatang yg disembelih itu padahal halqum atau mari’belum putus, kemudian DIPOTONG SEMULA halqum dan mari’ yg tertinggal itu, maka yg ia juga dikira BANGKAI

(3). Disyaratkan binatang yg disembelih ada hayat mustaqirrah ketika mula-mula disembelih. Di antara tanda adanya hayat mustaqirrah itu ialah kuat geraknya ketika dipotong halqum dan mari’ serta menyembur darahnya. Menurut Imam Nawawi memadai dengan kuat geraknya ketika disembelih

0 Comments:

Post a Comment